Hol is tart ma a ragasztás?

Ma belenéztem a Google Alerts "ragasztás" találataiba és az első, amit beadott egy könyv volt a Vaterán, Ragasztás technika címmel. Gondoltam megnézem, mindig találhatunk valami újdonságot, sosem lehet tudni. Kicsit furcsa volt a borítója, így megnéztem a részletes leírását. Kiderült, hogy a könyv 1982-es!!
Nemcsak az az elképesztő, hogy még lehet ilyet kapni, hanem inkább az, hogy mekkorát változott a technika / technológia közel harminc év alatt.
Részlet a könyvből: A műanyagok és a műgyanták megjelenése új korszakot nyitott a ragasztástechnika történetében. A ragasztási technológia felzárkózott a szegecselés, a forrasztás, a hegesztés mellé, meghódította a műszeripart, a gépipart és az építőipart is." 
Hát igen, amikor a műgyanta még új technológia volt...
Bár a második mondatot még ma is naponta ismételni kell, sokan nem hiszik el, nem rögzült még annyira ez a fajta technológiai felzárkózás.

Csak egy tankönyvi példa, hol tartunk ma :


"A ragasztásos technológia elterjedése az autógyártásban
A 90-es években a Ford és a Jaguár már végzett üzemi kísérleteket a karosszéria elemek összeragasztására, de még rendszerbe nem állították a technológiát. A Daimler a Gurit Essex ragasztóival indított sorozat gyártást (Mercedes C osztály), majd a BMW a 7-es szériában, az AUDI a A6 és A8-as típusoknál alkalmazott ragasztásos technológiát a 2000-es évek elején. Néhány év múlva már szinte minden autógyár bevezette a ragasztásos technológiát. Ez a technológia lehetővé tette, hogy sokkal összetettebb szerkezeti anyagokat és erősebben ötvözött acélokat alkalmazzanak, mert a ragasztással kiküszöbölhető a kontakt korrózió. Ma már átlagosan 400-1200g között mozog a kocsinkénti ragasztó felhasználás. A ragasztásos technológia lehetővé teszi mikroötvözött acélok fokozottabb alkalmazását. Ezek, felhasználását korlátozta hőérzékenységük. A ragasztásos kötések egyik vezető alkalmazója a BMW, amely több modell karambolos javításánál kizárólag ezt a technológiát írja elő. A BMW az alábbi elemeket ragasztja:
- hátsó oldalfalak;
- tetőborítás;
- hátfal;
- csomagtér padló;
- első hossztartó (motortartó);
- első keréktartó;
- első támasz.
Megfelelő ragasztóval elérhető kielégítő kötőerő az elektroforetikus (KTL) alapozó festéken is, így nem csökken a korrózióvédelem. További előny, hogy az alumínium-acél vegyes karosszéria építése is lehetővé vált"(Felépítményanyagok és felületkezelésük, BME, 2012, egyetemi tananyag)


Folyt. köv.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan távolítsuk el a ragasztómaradékot?

Kárpitos székek, ülések ragasztása ipari anyagokkal