Válság vagy lehetőség?


Manapság mindenki jogosan teszi fel azt a kérdést, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy a vállalkozás legalább úgy fejlődjön, ahogy az elmúlt években. Minimalizáljuk a költségeket, rövidítjük az utakat, a munkafolyamatokat racionalizáljuk. Már elcsépelt kifejezés a válság, talán már nincs is. Tekintsünk erre az egészre úgy, hogy változás, lehetőség arra, hogy szemléletet váltsunk. A kkv-k valós helyzetéről sokan, sok mindent írnak, de valahogy mégsem találtam meg benne a valós képről alkotott helyzetleírást.  Tisztában vagyok azonban azzal, hogy, mint minden másban, ebben a témakörben sem lehet merőben új dolgokat kitalálni, de a meglévő eszközeinket jól kihasználva, működtetve, fejlesztve,  egy kicsit másképp felhasználva, vagy jobban odafigyelve, többet lehet tenni a vállalkozás hosszú távú sikeres működéséért.
Mit is csinál ma a legtöbb kkv? Megpróbálja megtartani ügyfeleit, munkatársait. Költséget csökkent, optimalizál – jó esetben. Rosszabb esetben elbocsát, visszafejleszt. Aki a magyar piacra dolgozik, annak jelentősen visszaestek a megrendelései. Ebben a helyzetben roppant kreatív megoldásokat lehet megfigyelni… Még mindig hiszem, hogy a magyar kkv a közhiedelemmel ellentétben, nem az adócsaló, korrupt vállalkozó gyűjtőfogalma. Ezt alátámasztandó egyre több összefogást, együttgondolkodást tapasztalok környezetemben. A konkurencia nem ellenség. Aki nem képes alkalmazkodni, átalakulni az nem feltétlenül ma, de legkésőbb holnapután rossz helyzetben fogja találni magát, jelentősen lemarad. Nem elég specializálódni egy fajta termékre, illetve termék forgalmazására, esetleg egy importőr termékeire. Fontos a több lábon állás, a teljes szortiment, csomagajánlatok készítése. Egyre inkább azt tapasztalom ügyfeleink körében is, hogy egy kézben szeretik látni a teljes folyamatot. Ennek az az ára, hogy most már nem csak a terméknek kell megfelelő minőségűnek lennie, hanem a vállalkozásnak is.  Elképesztő az az adat, hogy tavalyi felmérések szerint a vállalkozások 53%-nak nincs weboldala. Személy szerint elképzelni sem tudom, hogy milyen lehet ilyen miliőben vállalkozni. Persze, nincs szüksége mindenkinek hat nyelven beszélő interaktív oldalra, de bemutatkozásra igenis alkalmasnak kell lenni. Egy ideig működnek az ajánlások, de mi lesz utána? Az előre gondolkodás képessége, a hosszú távú tervezés fontossága még nem prioritás. Egyrészről. Másrészről, ha meg kell küzdeni az adókkal, a mindennapi szakmai problémákkal, a kiszámíthatatlansággal, kinek marad így energiája tervezni.  Ennek ellenére valahol itt lehet a megoldás. Az a vállalkozó aki, nem hisz a holnapban, nem fejleszt, visszahúzódik – a majd csak túléljük valahogy – mentalitással hosszútávon nem lehet sikeres.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan távolítsuk el a ragasztómaradékot?