Ipari beszállítók kontra gyártók? - 2. rész
Az előző számban - röviden
összefoglalva - a beszállítói oldal
lehetséges stratégiai döntéseit néztük meg és eljutottunk addig, hogy milyen
előnyei és hátrányai lehetnek az adott értékesítési szemléletnek:
1, árverseny
2, szortiment – és tevékenység
bővítés
3, legújabb technológiák –
anyagok piacra vezetése
Mielőtt megvizsgáljuk a
beszállító által képviselt értékesítési modellek lehetőségeit gyártói oldalról,
meg kell ismernünk magát a gyártói oldalt.
A gyártók
A gyártók szigorú szabályok
(belső és külső) szerint döntenek a beszállítóról és az általa képviselt
termékről, technológiáról.
Ezek az előírások, megfelelőségi
pontok a termékekre és a potenciális
beszállítóra is kidolgozásra kerülnek.
Természetesen minden gyártónak saját maga által meghatározott ellenőrzési
rendszere van, mely összhangban van a képviselt iparági sajátosságokkal, cégfilozófiával,
értékrendszerrel és az adott ország előírásaival.
A gyártó a legmagasabb gyártástechnikai
biztonságra törekszik, mind a:
- folyamatos minőség
biztosításában,
- folyamatos ellátásban,
- egyszerű használhatóság /
applikációban,
- termelési hatékonyságban,
- költségcsökkentésben
- stb..
A gyártók által használt termékek csoportjai (a teljesség igénye
nélkül)
1, Az adott gyártói egység folyamatos és biztonságos üzemeltetéséhez
szükséges termékek köre
- munka és tűzvédelem,
- higiénia és takarítás
- munkaruházat
- irodatechnika
- karbantartás
- ellátás (élelmezés)
2, Az előállított termékekhez elengedhetetlen anyagok, de nem
beépülő termékek köre
(beépülő terméknek nevezzük
azt, ami a gyártó az általa gyártott / összeszerelt termékbe beépítésre kerül)
- mérő és egyéb műszerek
- csomagolás
- címkeanyagok és a hozzá
tartozó kiegészítők
- logisztikai és
raktározástechnikai anyagok
3, Beépülő termékek köre
- mindazon anyagok, melyekből a
gyártó az általa előállított félkész / készterméket állítja elő és beépítésre
kerül.
A fenti területek mindegyike
akár több száz terméket is magába foglalhat, ezért egy adott gyártói egység akár
több ezer beszállító céggel is dolgozhat.
Ha ezt figyelembe vesszük,
akkor érthetővé válik, miért olyan fontosak a gyártók által felállított követelményrendszerek.
Bármely csoportban található
terméket vizsgáljuk, rendelkeznie kell a hozzá tartozó – bejelentett biztonságtechnikai
adatlappal, megfelelő címkézéssel, gyártási – felhasználhatósági – szavatossági
dátumokkal.
Ezen alapvető információkon
felül, a gyártó a termékre vonatkozóan további dokumentációt is bekérhet,
melyek a következők lehetnek:
-
a termék gyártójának minősítései (ISO),
-
ellenőrizhető termékreferenciák,
-
technikai – mérési adatlap,
-
termék megfelelőségi nyilatkozat...
Miért van szükség ezekre az
információkra?
Mert a gyártó első körben a
termékhez tartozó hivatalos dokumentációkból tájékozódik, hogy a használandó
anyag megfelelő lesz – vagy sem, azon alkalmazásra, melyre használni szeretnék,
megfelel-e a termék a gyártó által képviselt filozófiának, elvárásnak, iparági
előírásnak.
Néhány példa:
- „összetétele szerint van
benne olyan anyag, mely nem megengedett az adott gyártónál”
- „környezetbarát vagy sem”
- „speciális tárolást kíván”
- „szállításra vonatkozó
biztonsági előírások”
- „használatára vonatkozó
munkavédelmi előírások”...
A gyártó minden esetben
megvizsgálja szabályozási rendszere szerint a termék alkalmazhatóságát, mely
eredménye szerint léphet a második szintre a folyamatban.
Mielőtt a termék továbbmehetne
a beszállítást megelőző folyamaton, megvizsgálják a beszállító alkalmasságát is.
Ezek a vizsgálati pontok a
következők lehetnek (néhány példa):
-
Éves eredményre vonatkozó információk,
-
Cégkivonatok,
-
Fizetési feltételekre vonatkozó vállalások,
-
Szállításra, ellátásra vonatkozó információk – vállalások,
-
Rendelkezésre állási feltételek,
-
Minősítések (ISO)
-
Audit
Amennyiben a gyártó a fenti
információk alapján is pozitív elbírálásban részesíti a beszállítót, akkor a
kiválasztott termék – termékcsoport a következő szintre léphet.
Terméktesztelés
A gyártó határozza meg a
szükséges tesztanyag mennyiségét, mely elegendő a szignifikáns eredményhez.
Megállapodás szerint a szállító
ezt ingyenesen – vagy adott értéken biztosítja.
Ennek ideje a gyártótól és az
alkalmazási területtől függ. A tesztek akár 2 – 3 hét alatt is adhatnak
eredményt, de nem meglepő a több éves tesztelési időszak sem.
A tesztelés lényege, hogy a
gyártó kipróbálhassa a jövőben használandó anyagot éles üzemben is.
Amennyiben a tesztelési időszak
végén az eredmény pozitív – létrejöhet a gyártó és a beszállító között a szerződéses kapcsolat.
Eljutottunk addig, hogy a
beszállító üzleti kapcsolatot alakított ki a gyártóval.
A következő részben mutatjuk be
a már megismert, beszállítók által képviselt értékesítési stratégiákat és a
gyártók visszacsatolását.
Továbbá, választ kaphatunk
cikkünk fő kérdésére, mely szerint: „az innovatív termékekkel könnyebben jutunk
el az álomüzletig?”
Folytatás és megoldás a
következő számban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése