Ipari beszállítók kontra gyártók? - 2. rész

Az előző számban - röviden összefoglalva -  a beszállítói oldal lehetséges stratégiai döntéseit néztük meg és eljutottunk addig, hogy milyen előnyei és hátrányai lehetnek az adott értékesítési szemléletnek:
1, árverseny
2, szortiment – és tevékenység bővítés
3, legújabb technológiák – anyagok piacra vezetése

Mielőtt megvizsgáljuk a beszállító által képviselt értékesítési modellek lehetőségeit gyártói oldalról, meg kell ismernünk magát a gyártói oldalt.

A gyártók

A gyártók szigorú szabályok (belső és külső) szerint döntenek a beszállítóról és az általa képviselt termékről, technológiáról.
Ezek az előírások, megfelelőségi pontok a termékekre és a potenciális beszállítóra is kidolgozásra kerülnek. Természetesen minden gyártónak saját maga által meghatározott ellenőrzési rendszere van, mely összhangban van a képviselt iparági sajátosságokkal, cégfilozófiával, értékrendszerrel és az adott ország előírásaival.
A gyártó a legmagasabb gyártástechnikai biztonságra törekszik, mind a:
- folyamatos minőség biztosításában,
- folyamatos ellátásban,
- egyszerű használhatóság / applikációban,
- termelési hatékonyságban,
- költségcsökkentésben
- stb..

A gyártók által használt termékek csoportjai (a teljesség igénye nélkül)

1, Az adott gyártói egység folyamatos és biztonságos üzemeltetéséhez szükséges termékek köre
- munka és tűzvédelem,
- higiénia és takarítás
- munkaruházat
- irodatechnika
- karbantartás
- ellátás (élelmezés)

2, Az előállított termékekhez elengedhetetlen anyagok, de nem beépülő termékek köre
(beépülő terméknek nevezzük azt, ami a gyártó az általa gyártott / összeszerelt termékbe beépítésre kerül)
- mérő és egyéb műszerek
- csomagolás
- címkeanyagok és a hozzá tartozó kiegészítők
- logisztikai és raktározástechnikai anyagok

3, Beépülő termékek köre
- mindazon anyagok, melyekből a gyártó az általa előállított félkész / készterméket állítja elő és beépítésre kerül.

A fenti területek mindegyike akár több száz terméket is magába foglalhat, ezért egy adott gyártói egység akár több ezer beszállító céggel is dolgozhat.
Ha ezt figyelembe vesszük, akkor érthetővé válik, miért olyan fontosak a gyártók által felállított követelményrendszerek.

Bármely csoportban található terméket vizsgáljuk, rendelkeznie kell a hozzá tartozó – bejelentett  biztonságtechnikai adatlappal, megfelelő címkézéssel, gyártási – felhasználhatósági – szavatossági dátumokkal.

Ezen alapvető információkon felül, a gyártó a termékre vonatkozóan további dokumentációt is bekérhet, melyek a következők lehetnek:
-          a termék gyártójának minősítései (ISO),
-          ellenőrizhető termékreferenciák,
-          technikai – mérési adatlap,
-          termék megfelelőségi nyilatkozat...

Miért van szükség ezekre az információkra?

Mert a gyártó első körben a termékhez tartozó hivatalos dokumentációkból tájékozódik, hogy a használandó anyag megfelelő lesz – vagy sem, azon alkalmazásra, melyre használni szeretnék, megfelel-e a termék a gyártó által képviselt filozófiának, elvárásnak, iparági előírásnak.

Néhány példa:
- „összetétele szerint van benne olyan anyag, mely nem megengedett az adott gyártónál”
- „környezetbarát vagy sem”
- „speciális tárolást kíván”
- „szállításra vonatkozó biztonsági előírások”
- „használatára vonatkozó munkavédelmi előírások”...

A gyártó minden esetben megvizsgálja szabályozási rendszere szerint a termék alkalmazhatóságát, mely eredménye szerint léphet a második szintre a folyamatban.

Mielőtt a termék továbbmehetne a beszállítást megelőző folyamaton, megvizsgálják a beszállító alkalmasságát is.
Ezek a vizsgálati pontok a következők lehetnek (néhány példa):
-          Éves eredményre vonatkozó információk,
-          Cégkivonatok,
-          Fizetési feltételekre vonatkozó vállalások,
-          Szállításra, ellátásra vonatkozó információk – vállalások,
-          Rendelkezésre állási feltételek,
-          Minősítések (ISO)
-          Audit

Amennyiben a gyártó a fenti információk alapján is pozitív elbírálásban részesíti a beszállítót, akkor a kiválasztott termék – termékcsoport a következő szintre léphet.

Terméktesztelés

A gyártó határozza meg a szükséges tesztanyag mennyiségét, mely elegendő a szignifikáns eredményhez.
Megállapodás szerint a szállító ezt ingyenesen – vagy adott értéken biztosítja.
Ennek ideje a gyártótól és az alkalmazási területtől függ. A tesztek akár 2 – 3 hét alatt is adhatnak eredményt, de nem meglepő a több éves tesztelési időszak sem.

A tesztelés lényege, hogy a gyártó kipróbálhassa a jövőben használandó anyagot éles üzemben is.

Amennyiben a tesztelési időszak végén az eredmény pozitív – létrejöhet a gyártó és a beszállító között a szerződéses kapcsolat.

Eljutottunk addig, hogy a beszállító üzleti kapcsolatot alakított ki a gyártóval.
A következő részben mutatjuk be a már megismert, beszállítók által képviselt értékesítési stratégiákat és a gyártók visszacsatolását.

Továbbá, választ kaphatunk cikkünk fő kérdésére, mely szerint: „az innovatív termékekkel könnyebben jutunk el az álomüzletig?”


Folytatás és megoldás a következő számban.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan távolítsuk el a ragasztómaradékot?